Waarschijnlijk hebben jullie allemaal wel eens gehoord van de bekende uitspraak: “Je moet iets 10-15 keer proeven voordat je het lust.” Maar is dit eigenlijk wel waar?
Laten we eens samen kijken naar deze uitspraak. Het idee erachter is dat kinderen soms moeten wennen aan nieuwe smaken voordat ze ervan kunnen genieten. Maar recent onderzoek laat zien dat dit niet altijd klopt. Het aantal keren dat nodig is om een nieuwe smaak te leren waarderen kan namelijk sterk variëren. Gemiddeld is het inderdaad 10 tot 15 keer, maar ik heb kinderen in de praktijk die heel gevoelig zijn en die hebben wel 20 tot 30 x nodig om het te lusten.
En daarnaast is het goed om rekening te houden met dat sommige kinderen echt het gevoel kunnen hebben of je ze een bord kakkerlakken of sprinkhanen voorschotelt in plaats van dat stukje broccoli.
Verder is het goed om te weten dat ik het heb over leren lusten, niet lekker vinden. Daar zit een groot verschil in.
Wat betekend dit voor jou als ouder?
Het betekent simpelweg dat geduld en doorzettingsvermogen belangrijk zijn als je nieuwe voedingsmiddelen aan je kinderen introduceert. En als er angst zit of echt dat gevoel van ‘sprinkhanen’ moeten eten, om eerst die angst weg te krijgen.
Ook al duurt het misschien niet altijd 10-15 keer proeven voordat ze iets lusten, regelmatige blootstelling aan verschillende smaken kan wel helpen bij het ontwikkelen van gezonde eetgewoonten.
Blijf dus rustig nieuwe voedingsmiddelen aanbieden, moedig je kinderen aan om te experimenteren en maak van eten een leuke en positieve ervaring!
Ik gebruik deze afbeelding vaak om aan kinderen uit te leggen hoe het met proeven werkt. In onze hersenen hebben we een speciaal plekje, het smaakgeheugen
Hier worden al onze smaakervaringen opgeslagen, net als in een bibliotheek.
Sommige ervaringen zijn positief, zoals het genieten van een heerlijke maaltijd, terwijl andere juist negatief zijn, zoals het proeven van iets wat je niet lust en echt niet lekker vindt.
Wanneer we naar eten kijken, gaan onze hersenen automatisch op zoek naar herinneringen in deze smaakbibliotheek. Ze creëren een verwachting op basis van eerdere ervaringen. Stel je voor dat je dol bent op chips, dan zullen je hersenen al bij het zien van de zak denken: “Hmm, chips, lekker!!! Maar als je dan een chipje proeft en het smaakt niet zoals verwacht, ontstaat er een nieuwe ervaring in je smaakbibliotheek: “Hmm, dit is niet wat ik had verwacht.”
Ons smaakgeheugen is echter flexibel en verandert voortdurend. Elke dag komen er nieuwe ervaringen bij en kunnen oude ervaringen worden bijgesteld. Het is als een avontuurlijke ontdekkingsreis door smakenland!
Uit onderzoek blijkt dat kinderen iets nieuws leren eten door het minstens 10 tot 15 keer te proeven. Dit hoeven geen grote happen te zijn, een klein hapje is genoeg. Belangrijk is ook dat er niet te veel tijd tussen de proefmomenten zit, zo bouwen ze hun smaakgeheugen stap voor stap uit.
Wat ik vaak aan kinderen extra uitleg als het nieuwe eten lastig gaat:
Je leert ook niet zwemmen als je 1 x in de 3 maanden gaat of als je het 1 x doet en dan weer weken niet meer. Ook daarvoor moet je oefenen. Nieuwe dingen leren lusten is niks anders dan veel oefenen op een leuke manier.
Benieuwd wat je van deze uitleg vindt en of je dit ook aan jouw kind zo zou kunnen uitleggen, als je tegen het nieuwe dingen proeven aanloopt. Mail gerust als je vragen hebt of wat wilt delen!
Groetjes,
Dominique Flink
Kinderdiëtist & kindercoach